8 ویژگی مارکتینگ اتومیشن

0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

مارکتینگ اتومیشن در سال 2023 جز محبوب‌ترین نرم‌افزارها برای کسب‌وکارها خواهد بود. اما این امکان وجود دارد که بسیاری از ویژگی‌ها و عملکردهای یک نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی به کار تمام کسب‌وکارها نیاید. هدف از استفاده از اتوماسیون، بهره‌برداری از تمام ویژگی‌های اساسی مارکتینگ اتومیشن و استفاده از آن برای بهینه‌سازی فرایندهای بازاریابی است. به همین جهت، در ادامه قصد داریم در مورد عملکرد یا ویژگی‌های کلیدی‌ای که هر نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی‌ای باید داشته باشد، صحبت کنیم. 

مدیریت سرنخ 

هر نرم‌افزاری باید دارای یک فرایند کامل برای پرورش سرنخ (Lead nurturing) باشد که در آن، اطلاعات سرنخ را برای امتیازدهی مدیریت کند. این ویژگی به تیم‌های بازاریابی و فروش اجازه می‌دهد تا همکاری بهتری با یک‌دیگر داشته باشند تا سرنخ‌های بیش‌تری به دست آورند، به طور مؤثر سرنخ‌های خود را پرورش دهند و در نهایت، نرخ تبدیل سرنخ به مشتری را بهبود ببخشند. 

کمپین‌های ایمیلی 

مارکتینگ اتومیشنی که انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌هایی را برای راه‌اندازی کمپین‌های ایمیلی سرتاسری (End-to-End Email Campaign) ارائه دهد. تمام ارتباطات اصلی مشتری، از تماس اولیه تا مباحث مرتبط با خرید و جلساتی برای درخواست محصول، در ابتدا از طریق ایمیل به مشتریان ارسال می‌شود. برای داشتن یک ارتباط متمرکز و مستمر، باید ویژگی‌ای داشته باشید که به شما امکان زمان‌بندی کمپین‌های ایمیلی با هدف بهبود فرایندهای تعامل با مشتریان را بدهد. 

بازاریابی اجتماعی 

هر نرم‌افزاری از اتوماسیون بازاریابی، باید ویژگی‌هایی را برای شبکه‌های اجتماعی ارائه دهد. شما می‌توانید به راحتی اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را با نرم‌افزار ادغام کنید تا بتوانید حضور و فعالیت مشتریان‌تان را ردیابی و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. این نرم‌افزارها همچنین امکان ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی مختلف را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. 

هشدارهای Real Time

یک نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن باید هشدارهای خودکار یا بلادرنگ (Real Time) را برای ارسال به اعضای داخلی تیم یا سایر تیم‌های یک کسب‌وکار ارائه دهد. اگر در هر زمان، گردش کاری‌های مختلف به اقدامی نیاز داشته باشد، یک هشدار خودکار باید برای انجام آن تسک به اعضای مربوطه ارسال شود. اهمیت این ویژگی زمانی مشخص می‌شود که تیم‌های بازاریابی، سرنخ‌ها را به جدول فروش می‌برد و از آن‌ها می‌خواهد تا وظایف مرتبط با سرنخ‌ها را مدیریت کنند. 

گردش کار سازمان‌یافته و اصولی

هر نرم‌افزار مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) باید قادر به ایجاد و مدیریت آسان گردش کار برای تیم‌های یک کسب‌وکار باشد. از آن‌جایی که هدف اصلی این نرم‌افزارها، افزایش بهره‌وری و داشتن یک فرایند سازمان‌یافته است، داشتن یک گردش کار برنامه‌ریزی‌شده که به راحتی قابل پیگیری و بهینه‌سازی باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

پاسخ‌دهی سریع

مارکتینگ اتومیشن‌ها باید ویژگی‌هایی برای ارسال پاسخ‌های بلادرنگ را داشته باشند تا پیام‌ها به راحتی برای مشتریان ارسال شود؛ سریع بودن پاسخ‌ها به این خاطر است که حتی پنج دقیقه تأخیر نیز می‌تواند منجر به از دست دادن یک مشتری شود. به همین سبب، نرم‌افزارهای اتوماسیون باید ویژگی‌هایی را داشته باشند که به شما امکان می‌دهد پاسخ‌های خود را زمان‌بندی کنید تا بتوانید آن‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن برای اشخاص ارسال کنید. 

قالب‌های سفارشی

در یک کسب‌وکار، ۷۹ درصد ارتباطات از طریق ایمیل و خبرنامه‌های مختلف انجام می‌شود. به همین سبب، نرم‌افزار اتوماسیونی که انتخاب می‌کنید، باید به شما این امکان را بدهد که قالب‌های ایمیل و خبرنامه‌های خود را سفارشی کنید و از طرح‌های جدید برای ارسال ایمیل به مشتریان، بهره بگیرید. این نرم‌افزارها باید امکان ویرایش قالب‌های از پیش طراحی‌شده را داشته باشند تا بتوانید از میان طرح‌های نرم‌افزار، قالب مورد نظر را انتخاب و تغییرات‌تان را اعمال کنید. 

پیام‌های شخصی‌سازی‌شده

اگر امکان ارسال پیام‌های شخصی‌سازی‌ شده در یک پلتفرم اتوماسیون وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم آن را به عنوان یک نرم‌افزار استاندارد بدانیم. تمام اهداف یک کسب‌وکار برای خودکارسازی فرایندهای بازاریابی‌اش، این است که ایمیل‌های آماده‌ای را در دست داشته باشد و بتواند آن را تا جای ممکن برای هر مشتری شخصی‌سازی‌ کند تا در نهایت، بتواند با آزادی بیش‌تری روی بخش‌های دیگر تمرکز کند. 

جمع‌بندی

پیدا کردن نرم‌افزاری که تمامی ویژگی‌های عنوان‌شده را در یک پکیج به ما ارائه می‌دهد، دشوار است. بسته به معیارها و نیازهای خود، می‌توانید از سرویس‌هایی استفاده کنید که قابلیت‌های بیش‌تر و کم‌تری دارد یا از سیستم‌های مدیریت ارتباط مشتری (CRM) برای ادغام با نرم‌افزار اتوماسیون خود و استفاده در بخش‌های بازاریابی و فروش، بهره ببرید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.